SAMEN LEVEN TUSSEN WERKELIJKHEID EN DROOM

Geweldloze Communicatie

Geweldloze Communicatie - Marshall Rosenberg

In de les leerden we over de grondlegger van Nonviolent Communication of geweldloze communicatie 'Marshall Rosenberg'.

We leerden in de vorige leerjaren al over de Jakhals en de Giraf, 2 belangrijke figuren uit deze methode. 

Hieronder vind je 2 filmpjes die kort uitleggen hoe deze manier van communiceren in elkaar zit.

  • Filmpje 1: Verbindende communicatie
  • Filmpje 2: What is - Nonviolent communication (dit filmpje is in het Engels)

Lied - Giraf

Kennen jullie het lied 'Giraf' nog? Natuurlijk! Zing maar lekker mee!

LES 7: Wees niet bang

Filmpjes - Wees niet bang

We keken in de les naar 3 korte, verrassende filmpjes met als thema 'Wees niet bang'.

  • Life is short

Het 1ste filmpje toont in 52 seconden het leven van een mens van bij zijn geboorte tot zijn dood. De titel 'Life is short' nodigt ons uit om na te denken over wat we met ons leven willen doen.

  • Dare Change

Het 2de filmpje 'Dare Change', nodigt uit niet terug te schrikken voor uitdagingen van het leven, maar te durven.

  • Paul Potts

Het 3de filmpje, over Paul Potts, vertelt het verhaal van een gsm-verkoper die op het eerste gezicht weinig kansen heeft in het leven van de showbizz, wat nochtans zijn diepste wens is. Hij zegt: 'Het moeilijkste is vertrouwen te hebben in jezelf.' Paul Potts wordt een beroemde operazanger.

Paul Potts is een gsm-verkoper. Zijn grootste wens is in de showbizz terecht te komen. Hij lijkt echter niet meteen op een typische vedette. Hij zegt zelf: 'Het moeilijkste is vertrouwen te hebben in jezelf.'

Toch doe hij mee aan een wedstrijd in de hoop dat hij zal verkozen worden...

Kijk maar wat er gebeurt ...

Geleide meditatie 'Wees niet bang'

Bij de 3 bovenstaande filmpjes en Gandhi vind je hier een meditatie 'Wees niet bang'.


LES 6: Het verloren paradijs?

Meditatieoefening met het zaadje

  • Hoe voelde je tijdens de meditatie?
  • Aan welk verhaal doet deze meditatie jou denken?

Kunstwerk van Annelies van Biesbergen

Wat zie je?

  • Wat zie je op het kunstwerk? 
  • Welke kleuren worden gebruikt? 
  • Wat valt je op?

Wat raakt jou?

Wat kan het voor jou betekenen? 

  • Wat zie je in het kunstwerk?
  • Wat stelt het volgens jou voor?
  • Welke titel zou je het kunstwerk geven?

Werken rond krantenartikels

  • Welke krantenartikels hebben jullie meegebracht?
  • Vertel kort waar deze artikels over gaan

Mogelijke vragen:

Werkblad: Wat een wereld!

  • Kies één krantenartikel en kleef dit in je werkboekje.
  • Schrijf kort waar het over gaat.
  • Schrijf erbij welk gevoel het artikel bij jou oproept.
  • Waarover gaat het artikel?
  • Staat er een foto bij?
  • Komt het onderwerp vaker in het nieuw? 
  • Heeft het te maken met het afbreken of opbouwen van een paradijs op onze wereld? Waarom?
  • Over welk terrein van de samenleving gaat het artikel? Heeft het te maken met techniek, economie, politiek, cultuur, het sociale leven ...?
  • Welke zaken vallen op?
  • Zijn er meer positieve of negatieve artikels?
  • Welke artikels gaan over hetzelfde onderwerp?
  • Welk beeld van de wereld krijg je op basis van de artikels?

LES 5: Dromen van het paradijs

PowerPoint: Dromen van het paradijs

  • Wat zien jullie?
  • Wat valt op als je naar al die namen kijkt?
  • Waarom heten al die winkels of restaurants of ... paradijs of iets dergelijks?
  • Hoe ziet de winkel ''Het Rijk Gods' eruit? 
  • Waarom zou het winkeltje 'Rijk Gods' soberder zijn dan de andere winkels? 
  • Wat zegt het woord 'paradijs' jou?
  • Wat stel jij je daarbij voor?
  • Wanneer spreek jij over een paradijs?
  • Wat stel jij je voor bij 'een paradijs op aarde'?
  • Is het paradijs 'te koop' volgens jou? Waarom wel/niet?

Verhaal - Het paradijs

Groepswerk: Collage - het paradijs

  • Wat betekent voor ons het paradijs?
  • Hoe drukken we ons beeld over het paradijs uit in een collage?

Bijbelverhaal - Het Rijk van God (Mc. 4, 30-34)

Het verhaal 'De gelijkenis van het mosterdzaadje' verteld door Kolet Janssen.

  • Kan je vertellen waar het verhaal over gaat?
  • Wat bedoelt Jezus met het verhaal? 
  • Hoe vertelt Jezus over het Rijk van God? 
  • Wat vind je van de tekst?
  • Geef een voorbeeld van iets dat erg klein begon en toch tot iets groots uitgroeide. 
  • Hoe kan jij aan het Rijk van God werken? 
  • Welke zin past bij het krantenartikel?
  • Hoe kan jij aan het Rijk van God werken?
  • Kan jij dit helemaal in je eentje? 

Lied - Wil je wel geloven dat het groeien gaat

Het verhaal van de drie zeven (onbekende bron)

  • Heeft dit verhaal te maken met het werken aan het Rijk van God?

Lied: Paradijs op aarde - Mama's jasje

In het lied zingt men: Jammer dat het niet bestaat.

  • Kunnen wij ervoor zorgen dat dat paradijs iets korter bij komt? Hoe?

LES 4: Mahatma Gandhi

In deze les gaan we ons laten inspireren door een belangrijk persoon uit de wereldgeschiedenis, namelijk Mahatma Gandhi.


MAHATMA GANDHI

Om jullie een beetje warm te maken voor deze man van het geweldloos verzet, vind je hier een korte introductie 'Wie was Gandhi?' en een rap over deze kleine Indiër. 


Indië situeren op de wereldkaart

Trailer - Gandhi (1982)

In de klas bekijken we enkele fragmenten uit deze monumentale film uit 1982 over het leven van Gandhi.

Ondanks dat deze film bijna 40 jaar is, blijft hij ook in deze tijd boeiend en leerrijk.

Hier vind je de trailer 'Gandhi', weliswaar in het Engels, maar de beelden spreken voor zich.

FILMFRAGMENTEN 'GANDHI'

Alle fragmenten zijn in het Engels.

Filmfragment 1: De moord op Gandhi en zijn begrafenis

We zien een hindoe-extremist. Hij is niet tevreden. Hij verwijt Gandhi dat hij de moslims van Indië heeft gesteund.

Gandhi is een oude man. Hij wandelt in de tuin. Veel mensen gaan naar hem kijken. Gandhi is hun leider, hij heeft veel goeds voor hun land gedaan, hij is hun 'bapu', hun 'lieve grootvader'.

Bij de begrafenis zegt de reporter dit over Gandhi:

Mahatma Gandhi was geen legerleider of heerser over een groot rijk.

Hij was geen wetenschapper of kunstenaar.

Maar hoogwaardigheidsbekleders uit de hele wereld betonen hier aan deze kleine, bruine man in z'n lendendoek, die z'n land naar vrijheid leidde.

Zoals de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Marshall zei: Mahatma Gandhi verwoordde het geweten van de mensheid. Een man die deemoed en de simpele waarheid machtiger maakte dan wereldrijken.'

Albert Einstein voegde toe: 'Volgende generaties zullen amper geloven dat zo'n man ooit werkelijk hier op aarde heeft geleefd.'

Filmfragment 2: Gandhi op de trein in Zuid-Afrika

De jonge advocaat Gandhi wordt in Zuid-Afrika door een blanke uit de trein gegooid.

Filmfragment 3: Gandhi protesteert in Zuid-Afrika

Gandhi protesteert tegen het invoeren van identiteitspasjes voor zwarten en niet voor blanken. Hij gebruikt geen geweld.

Filmfragment 4: Gandhi keert terug naar India

De advocaat Gandhi gaat terug naar zijn geboorteland Indië. Een grote boot komt van Zuid-Afrika aan in de haven van Bombay, de grootste stad van India. Twee trappen brengen de passagiers op het vasteland

Filmfragment 5: Gandhi reist doorheen Indië

Gandhi reist doorheen Indië. Hij ziet de armoede van zijn volk, maar ook de schoonheid van zijn land. 

Filmfragment 6: Treinontsporing

Indiase rebellen willen de blanke bezetters uit Indië. Ze laten een trein ontsporen en doden een Engelse soldaat. Ook Indiërs worden gedood. Gandhi roept op tot geweldloos protest. 

Filmfragment 7: Gandhi spreekt de Indiërs toe

Gandhi spreekt de Indiërs toe. Hij roept ze op te protesteren tegen de verkoop van kleren die van Engeland komen. Britse soldaten kijken toe wanneer ze de Engelse kleren verbranden.

De Indiërs maakten altijd zelf hun kleren, van eigen producten. Maar nu verkopen de Engelsen kleren die van Engeland komen. Daardoor kunnen de Indiërs hun kleren niet meer verkopen. Veel mensen hebben daardoor geen inkomen meer. Gandhi roept op de kleren van de Engelsen te verbranden. 

Filmfragment 8: Jallianwalla Bagh

Het Britse leger vuurt op weerloze mannen, vrouwen en kinderen. De strijd tussen de Indiërs en de Britten gaat verder. De Indiërs willen dat de Britten hun land verlaten en terug naar Engeland gaan. De vrienden van Gandhi roepen op geen geweld te gebruiken. Het Britse leger denkt daar anders over... 

Filmfragment 9: Rellen tussen hindoes en moslims

In Indië wonen hindoes en moslims samen. Gandhi vindt het belangrijk dat ze één land blijven. Ze mogen elkaar niet uitmoorden. Toch worden politieagenten tijdens rellen gedood. 

Filmfragment 10: Gandhi gaat in hongerstaking

Gandhi vindt het verschrikkelijk dat zijn landgenoten geweld gebruiken.

Hij gaat in hongerstaking. Hij wil pas terug eten als er helemaal geen geweld meer is. In heel Indië bidden mensen dat Gandhi ophoudt met vasten. 

Filmfragment 11: De zoutmars

Het zout is van de Indiërs. Gandhi loopt van dorp tot dorp om de mensen op te roepen niet meer te betalen voor het zout. Duizenden mensen groeten hem langs de weg en stappen met hem mee. Het zout komt uit hun oceaan en de Engelsen hebben niet het recht daar geld voor te vragen! Journalisten tonen de beelden over de hele wereld.

Filmfragment 12: Gandhi praat over onafhankelijkheid in Engeland

Dit filmfragment toont beelden uit een tv-journaal. Gandhi vertrekt uit Bombay en gaat naar Engeland om over de onafhankelijkheid van India te praten. Hij gaat op de thee bij koning Georges en koningin Mary in Buckingham Palace in Londen. Hij bezoekt een textielfabriek. 

Filmfragment 13: Grote volksverhuizing - Indië wordt opgesplitst in 2 staten

India voor de hindoes en Pakistan voor de moslims. Tien miljoen mensen moeten verhuizen. Er komen zware rellen van. Je ziet moslims naar Pakistan verhuizen en hindoes naar India ... Elk in een andere richting. Een hindoe-papa wordt razend kwaad ... 

Filmfragment 14: Burgeroorlog in Calcutta Gandhi in hongerstaking

  • Filmfragment deel 1: Burgeroorlog in Calcutta. Moslims komen er in opstand. Hindoes nemen wraak. Opgelet voor gevoelige kijkers: je ziet veel geweld!

  •  Filmfragment deel 2: Gandhi reageert op dit geweld zonder geweld: hij gaat in hongerstaking tot alle geweld gestopt is.

Lied - You must be the change

Gandhi vs. Martin Luther King - Eric rap battles of History season 2

Gandhi of Martin Luther King Jr., wie is de grootste? Wie heeft het meeste impact op onze geschiedenis gehad? 


LES 3:

De profeet Jesaja droom van het Rijk van God:

De wolf en het lam wonen samen.

Het Bijbelverhaal van Jesaja

Hieronder vind je het verhaal van de profeet Jesaja. 

Hij vertelt over de Messias en over het Rijk van God. 

Hij vergelijkt de Messias en het Rijk van God met een jonge tak, die ontspruit aan een dikke boomstronk.

Bewegingsmeditatie bij het Bijbelverhaal van Jesaja

Hiernaast vind je de prachtige muziek van de film 'The Mission' van Ennio Morricone.  Deze muziek hoor je tijdens de bewegingsmeditatie bij het verhaal van Jesaja.

Lied - Jesaja had een droom

Hieronder vind je 2 filmpjes van het lied bij het Bijbelverhaal

LES 2: Dromen en werkelijkheid

Dromen en werkelijkheid

In de klas keken we naar 2 filmpjes over dromen en werkelijkheid:

  • Filmpje 1: Michel Jenneke 100m hordenloop voor vrouwen, Barcelona 2012
  • Filmpje 2: Battle at Kruger - Gevecht in het nationaal Krugerpark (Zuid-Afrika)

De vragen die we bij elk filmpje stelden, waren:

  • Wat heb je gezien?
  • Wat heeft je geraakt?
  • Wat heb je gevoeld? Welke gevoelens roept dit bij je op?

Mahatma Ghandi

De mens is de maker van zijn eigen bestemming,
en daarom vraag ik jullie makers te worden van jullie eigen bestemming.

Namasté

'Ik groet het goddelijke in jou'.

'Namasté' is in India, maar ook in verscheidene andere Aziatische landen, een gebruikelijk hindoeïstisch gebaar om te groeten en respect te tonen. Hierbij worden de handen tegen elkaar geduwd, de handpalmen raken elkaar, de vingers wijzen naar boven en zijn iets in de richting van het hoofd gebogen. Hierbij kan een lichte buiging gemaakt worden. Bij het gebaar wordt vaak 'Namasté' gezegd, maar het kan ook zonder woorden worden uitgevoerd, waarbij de betekenis gelijk blijft. Hindoes groeten met dit gebaar hun goden, maar ook elkaar.


LES 1: Leven tussen werkelijkheid en droom

Kunstwerk van Jan Vaerten

  • Wat zie je? 
  • Wat raakt je?
  • Wat kan het voor jou betekenen? 
  • Wat zou de titel van dit kunstwerk kunnen zijn?
  • Wat ontdek je hier over het nieuwe thema 'Samen leven tussen werkelijkheid en droom'.

GROEPSWERK: 

Hun droom voor de wereld

Imagine - John Lennon

Dit lied is al meer dan 50 jaar oud. Maar de tekst van deze ex-Beatle en vredesactivist is nog steeds actueel.

Paradijs - Frank Boeijen

De zanger zingt over de tegenstelling tussen het paradijs en de werkelijkheid.
Die werkelijkheid staat ver af van het paradijs waar de mensen naar verlangen. 

Hemel - Bart Peeters

Bart Peeters schreef dit lied naar aanleiding van de terreuraanslagen in Parijs (13/11/2015)

Wereldbol - Kinderen voor Kinderen

Ook de jongens en meisjes van Kinderen voor Kinderen dromen over een betere wereld. 

In de loop van veertig jaar is het zich - in ieder geval in de droomliedjes van Kinderen voor Kinderen - steeds verantwoordelijker gaan voelen voor wereldwijde gelijkheid. De kinderogen zien haarscherp, maar de kinderstem heeft geen gewicht. Het kind kan alleen maar dromen - en zal dat ook blijven doen, want optimisme is volgens deze liedjes het kind eigen. En zo schikt het kind zich in zijn rol om te blijven zingen van een betere wereld die slechts een droom blijft, omdat alleen kinderen hem kunnen zien.


Liedjes bij het thema

Hieronder vind je de liedjes van het thema 'Samen leven tussen werkelijkheid en droom':

  • De wereld van mijn dromen
  • You must be the change
  • Help een ander in de droom
  • Wat voor droom heb jij?
  • Een mooie droom