MOZES

Het verhaal van Mozes

De komende weken gaan we een prachtig verhaal uit de Bijbel lezen: Het verhaal van Mozes.

Elke week komen we een beetje meer te weten over deze belangrijke figuur uit het Oude Testament. (Exodus 1 - 40)

Wat kan je verwachten:

  • een verhaal over Egypte, zijn piramiden en natuurlijk de farao
  • familie
  • moord
  • twijfel
  • liefde
  • een tocht door de woestijn
  • wonderlijke gebeurtenissen
  • en nog veel meer...

Laat je verrassen!

Op deze link kan je al eens snuisteren in het verhaal.

Filmpje: Bijbelse figuren uit het Oude Testament - Mozes

In dit filmpje krijg je ook een kort overzicht te zien over deze belangrijke figuur uit de Bijbel.

FILM: De prins van Egypte

In de klas kijk ik normaal gezien op het einde van dit thema naar de film 'De prins van Egypte'.
Dreamworks maakte deze film in het jaar 1998. 

Hieronder zie je een trailer van deze film (het is wel in het Engels). 

Als je op de afbeelding klikt, kan je naar een aantal scènes uit de film kijken (Engels).

Vragen over de film:

  1. Wat vond je het mooiste fragment in de film/verhaal?
  2. Zijn er dingen anders dan je in dit thema geleerd hebt? Zo ja, wat?
  3. Vond je het verhaal van Mozes een spannend verhaal? Waarom wel/niet?
  4. Hiernaast vind je een link naar de playlist met liedjes die je in deze film hoort. (Klik op de prent.)
  5. Hoor je de liedjes liever in de originele (Engelse) versie, dan kan je die vinden bij de themaliedjes!

Andere filmpjes met het verhaal van Mozes

LES 8: Het Beloofde Land

Verhaal: De verdere tocht naar het Beloofde Land

1. Bekijk onderstaand filmpje 'De verdere tocht naar het Beloofde Land'.

2. Het filmpje 'Water stopt en muren vallen om' uit de Bijbel App voor kinderen vertelt dit verhaal ook, maar gaat nog een stukje verder. Dus als je nieuwsgierig bent ...

2. Beantwoord onderstaande vragen:

  • Wat aten de joden tijdens hun tocht door de woestijn?
  • Welk land ontdekte de groep mannen?
  • Wat was er allemaal in dat bijzondere beloofde land?
  • Wie bleef in God geloven?
  • Hoe lang duurde de tocht door de woestijn?
  • Duurde die tocht echt 40 jaar? Wat denk je? 40 is een bijzonder getal in de Bijbel.
  • Wie wordt na de dood van Mozes de nieuwe leider?
  • Waar sterft Mozes?

Het beloofde land

God beloofde aan Mozes en zijn volg het beloofde land, het land van melk en honing.
  • Hoe ziet dat land eruit volgens jou? Wat is er zo speciaal aan dat land?

Jouw beloofde land:

  • Hoe stel jij dat beloofde land voor?
  • Kan onze wereld ook 'het beloofde land' worden? Voor iedereen?
  • Wat moet er dan gebeuren?
  • Teken jouw beloofde land. 
  • Vul voor jezelf aan: Voor mij is het beloofde land, een land waar ...

Een creatieve opdracht: Mijn stukje Mozesverhaal

Jullie kennen nu het volledige Mozesverhaal. Je weet wat het volg van God allemaal beleefde tijdens de tocht uit Egypte naar het land van belofte.

  • Welke verhalen van Mozes vond jij het spannendst?
  • Welke verhalen vond je minder fijn?
  • Wat onthoud jij vooral van Mozes?
  • Wat heb jij bijgeleerd over Mozes?
  • Wat vond jij bijzonder om te doen?
  • Welk gedeelte van het verhaal vond jij het mooist of welk stuk sprak jouw het meeste aan?

OPDRACHT: Geef op een creatieve manier het mooiste stuk van het verhaal weer:

  • schilderen
  • knutselen
  • tekenen
  • kleien
  • een eigen lied of rap maken
  • ...

Bordspel: Reis door de woestijn

Zin om een leuk spel over Mozes te spelen?

Wat heb je nodig?

  • spelbord + spelregels (paarse kadertje)
  • dobbelsteen
  • pionnen
  • 2 tot 6 spelers

Veel plezier!

LES 7: Mozes in de woestijn

Herhaling: Het verhaal van Mozes (tot nu toe), uitgebeeld in zand

Hieronder vind je het verhaal van Mozes prachtig uitgebeeld met behulp van zand.
Echt heel mooi gedaan!

  1. Wat is er tot nu toe gebeurd in het verhaal van Mozes?
  2. Wat vind jij tot nu toe het mooiste stukje uit het verhaal van Mozes? Waarom?
  3. Waar bevinden de joden (Israëlieten) zich nu?
  4. Waar gaan ze naar toe?

Een denkoefening: Op tocht door de woestijn

Ik wil met jullie een denkoefening maken.

Beeld je in dat je met Mozes weggetrokken bent uit Egypte en dat je bij de grote groep joden (Israëlieten) hoort.

  1. Luister naar de opgenomen fantasie-oefening.
  2. Beantwoord voor jezelf de vragen die ik tijdens de fantasie-oefening stel.

De prent, in onderstaande opdracht, is een momentopname van jullie fantasie-oefening.

Opdracht 1:

  • Bij verschillende figuren staan tekstballonnetjes. Daarin schrijf je hun gedachten.
  • Je mag er nog tekstballonnetjes bijtekenen als je dat wil.
  • Je hoeft de opdracht niet op te schrijven, het is een denkoefening.

Opdracht 2:

  • Probeer nu 3 voorstellen te formuleren die een oplossing zouden kunnen geven voor de situatie waarin ze nu zitten.

Verhaal: Veertig jaar in de woestijn - God waakt over de Israëlieten

  1. Bekijk  onderstaand filmpje: Mozes krijgt de tien geboden (tot 2'12")
  2. Vergelijk jouw oplossingen (opdracht 3 week 8) met de oplossingen in het verhaal. Het verschil zit hem waarschijnlijk in het 'buitengewone' element: God laat Mozes dingen doen die normaal niet kunnen.
  3. In het verhaal zitten heel wat symbolen (meestal dingen waarvan je zegt: 'Dat kan toch niet!'). Welke?
  4. Waarom zouden er van die rare dingen (symbolen) in de Bijbel (en dus ook in het verhaal van Mozes) staan? Is dat echt zo gebeurd, denk je? Waarom wel/niet?

Verkennend gesprek: Hebben we regels nodig om te kunnen samenleven?

Beantwoord onderstaande vragen:

  1. Kennen jullie de klasregels?
  2. Moeten die regels er zijn? Waarom wel/niet?
  3. Hoe leer je die regels kennen?
  4. Zouden mensen met elkaar kunnen samenleven als er helemaal geen regels waren?
  5. Welke zijn volgens jou de belangrijkste regels die mensen moeten naleven?
  6. Als jij zelf regels mocht vastleggen, welke 2 zou jij dan kiezen?
  7. Zijn er regels die nu bestaan en die jij zou willen afschaffen? Waarom?

Werkboekje: De tien woorden van leven in de Bijbel

  • Wat zie je?

Ook het volk van God heeft regels nodig om samen te leven in de woestijn. God heeft aan Mozes tien woorden gegeven, door Mozes opgeschreven op de 2 kleitabletten. Deze tien woorden zijn ook vandaag nog erg belangrijk voor de joden en de christenen.

  1. Lees de 10 woorden in onderstaand document.
  2. Kan jij bij elk woord een voorbeeld geven hoe deze woorden ook vandaag nog belangrijk kunnen zijn voor ons?

EXTRA Het Oude Testament: De Tien Woorden

In het volgend filmpje worden de 10 geboden of de 10 woorden nog eens op een rijtje gezet!

Verhaal: Het verbond tussen God en Zijn volk - De tien geboden

1. Bekijk  één van onderstaande filmpjes: 

  • Mozes krijgt de tien geboden (vanaf 2'12" tot 5'07")
  • God geeft een uitweg (vanaf 1'09")

Leuk lied: Mozes ging de berg op

Bij dit deel van het verhaal van Mozes zijn er een aantal leuke liedjes gemaakt. Hieronder vind je er eentje van. 

Bij de themaliedjes vind je nog verschillende andere liedjes over dit stukje van het verhaal.

Theologiseren: Wat betekent 'Gedragen worden door arendsvleugels'?

Enkele vragen bij het verhaal:

  • Hoe heette de berg waarop Mozes klom?
  • Hoe heette de grote vogel op de tekening in ons verhalenboekje?
  • Wat ging Mozes op de berg doen?
  • Wat zei God tegen Mozes?

Ik heb jullie gedragen op arendsvleugels.

  • Wat deden de Israëlieten om zich klaar te maken om het Verbond te ontvangen?
  • Wat bedoelt men met 'Het Verbond'?
  • Wat deden de Israëlieten toen Mozes weer de berg op ging?
  • Weten jullie wat een arend is? Ken je er een ander woord voor?

De arend is de koning van de vogels in de lucht, zoals de leeuw de koning is van de dieren op het land.

De arend is de vogel die het hoogst kan vliegen van alle vogels.
Een arend kan zowel boven als onder zijn jongen vliegen. Zo kan hij ze beschermen waar nodig.
Als de jongen van de arend moe worden, neemt hij ze op zijn vleugels en draagt ze naar hun nest.
Een arend staat erom bekend dat hij een grote liefde voor zijn jongen heeft. Zo zal hij nooit plotseling uit de lucht op het nest komen vallen, maar waarschuwt hij altijd zijn jongen met het klapperen van zijn vleugels.

  • Wat zou die zin nu kunnen betekenen?
  • Hoe kan God de Israëlieten dragen? Wat zou dat betekenen?
  • Is God als een arend?
  • Welk beeld van de arend vind jij bij God passen?

Muzikaal bewegingsmoment: Voel je als een arend (adelaar)

Het 1ste deel van het 'Adagio in G mineur' van Albinoni (tot 3'20")

Verhaal: Het verbond wordt verbroken - Het gouden stierenkalf

1. Bekijk het filmpje 'Het verbond wordt verbroken/ Het gouden stierenkalf'.

2. Beantwoord onderstaande vragen:

  • Waarom zou Mozes zo boos zijn?
  • Hoe reageren de Israëlieten? Wat zouden zij denken?
  • Waarom mogen de Israëlieten van Mozes geen gouden kalf aanbidden? Mogen ze dan geen plezier hebben?
  • Zou Mozes bang zijn dat ze zo hun God gaan vergeten? Dat ze zouden vergeten wat echt belangrijk is?

Theologiseren: Het gouden kalf

Waaraan doet 'een gouden kalf' je denken?
  • kernwoorden
  • Wat is van goud gemaakt?
  • Is het belangrijk rijk te zijn? Veel geld te hebben?
  • Welke dingen vindt Mozes belangrijk?
  • Waarom zou Mozes het belangrijk vinden dat we niet rond het gouden kalf dansen? Mogen we dan geen geld hebben? Mogen we dan geen plezier hebben?
  • Welke afgoden bestaan er vandaag? Zijn er nog 'gouden kalveren' vandaag?
  • Denk aan de media en de reclame ... Welke dingen worden afgespiegeld als 'gouden kalveren'?

Een collage maken: Het gouden kalf vandaag

  1. Ga op zoek naar reclameboodschappen die voor jou een 'gouden kalf' zijn (in tijdschriften, kranten ...).
  2. Knip de foto's uit en plak ze op een grote flap papier.
  3. Wanneer worden deze dingen een 'gouden kalf'?

Voorbeelden:

  • Ik kan af en toe een frisdrank drinken. Als ik niet meer zonder frisdrank kan, is dat een gouden kalf, dan ben ik eraan verslaafd ...
  • Het is fijn om regelmatig computerspelletjes te spelen. Als ik echter niet meer zonder kan, dan ben ik eraan verslaafd, dat is dan een gouden kalf ...

Meditatie: Het gouden stierkalf

We gaan mediteren rond de collages die we gemaakt hebben.

  1. Ga in een kring zitten.
  2. Op de grond een foto van het 'gouden kalf', daaromheen liggen jullie collages.
  3. Denk tijdens de meditatie rustig na en antwoord in gedachten.

LES 6:

De tocht door de Rietzee (Rode Zee)

Herhaling: Het verhaal van Mozes in een notendop (tot de tocht door de Rietzee)

Met Pesach herdenken de joden de Bevrijding van hun volk uit Egypte. 

Dit komt door het volgende verhaal: het joodse volk werkte in Egypte als slaven. Ze moesten daar hard werken aan de gebouwen van de farao. Tot overmaat van ramp gaf de farao het bevel, dat alle pasgeboren joodse jongetjes moesten worden gedood. 

Om haar kind voor dit lot te behoeden, verborg een vrouw haar baby in het riet aan de oever van de Nijl. De baby werd gevonden door de dochter van de farao die hem adopteerde en Mozes noemde. Hij groeide in het paleis van de farao op. 

Toen hij als jongeman zich onder de joodse slaven begaf, voelde hij zich op mysterieuze wijze verwant met hen. En als hij besluit bij hen te blijven, verschijnt God aan hem als brandende braamstruik. Hij droeg Mozes op dit volk, Zijn Volk, naar hun vrijheid te leiden. 

Mozes probeerde de farao te overtuigen, zonder resultaat. Toen riep Mozes de tien plagen over Egypte af. De plagen vernietigen de rijkdom van het Egyptische Rijk. De tiende plaag doodt alle eerstgeborenen van de Egyptenaren, maar slaat de joden over. Hier komt de naam "Pesach" vandaan, wat "overslaan" betekent. 

De farao liet na de tiende plaag het joodse volk gaan en zij vluchtten de woestijn in. De joden moesten snel vertrekken waardoor ze geen tijd hadden gehad om het brood te laten rijzen en ze het ongerezen brood moesten eten. 

Deze bevrijding uit Egypte herdenken de joden met Pesach. Ze herdenken het overslaan en eten matses: het ongerezen Brood.

1. Bekijk hierbij het onderstaand filmpje: Het verhaal van de uittocht - Een belangrijk verhaal uit het jodendom (Schooltv).

En wat nu?

  • Wat gaat er volgens jullie gebeuren?
  • Welke moeilijkheden/obstakels gaan de Israëlieten nog tegenkomen?
  • Bedenkt de farao zich nog?
  • Laat God van zich horen? Op welke manier?

Lied: Wade in the Water - Gospel bible Songs

Ook hier weer een gospel van de slaven in Amerika, deze keer gezongen door kinderen.

Nu wordt een ander deel van het verhaal uit Bijbelboek Exodus 'Mozes' gebruikt. Het stukje dat we zo dadelijk bij het verhaal gaan beluisteren.

1. Luister naar het lied 'Wade in the Water', gezongen door The Cedarmount Kids.

  • Als je op de afbeelding 'Wade in the Water' klikt, zie je de tekst en vertaling van deze gospel.

2. Als je naar dit lied luistert, heb je dan al een idee wat er nu gaat gebeuren met Mozes en de Israëlieten (joden) na hun vertrek uit Egypte (na de 10de plaag)?

  • Misschien kan je van 'je voorspelling' een mooie tekening maken.

Verhaal: De tocht door de Rietzee (Rode Zee)

De farao kreeg spijt dat hij zijn werkvolk had laten gaan. Hij achtervolgde de Israëlieten met al zijn paarden, wagens en soldaten. De mensen zagen de farao en zijn leger aankomen en werden doodsbang. 

1. Bekijk één van onderstaande filmpjes: 

  • De Zandtovenaar - Het verhaal van Mozes 'De tocht door de zee'
  • Mozes door de Rode Zee
  • God geeft een uitweg (tot 1'09")

2. Vergelijk met 'Wade in the Water'.

  • Past het lied bij dit stuk van het verhaal van Mozes? Waarom wel/niet?
  • Begrijpen jullie waarom de slaven in Amerika dit lied zongen?

3. Beantwoord onderstaande vragen voor jezelf:

  • Hoe laat God zich zien aan de Israëlieten (joden)? Hoe wijst Hij hen de weg?
  • Waarom bedenkt de farao zich weer?
  • Op welke manier redt 'Mozes' zijn volk?
  • Wat deden de Israëlieten om God te danken?

Leuk lied: Hoe kwam Mozes door de Rode Zee?

In de video hieronder vind je een modern humoristisch liedje bij dit verhaal.

Werkboekje: Mozes redt zijn volk

Los de volgende opdrachten over dit stuk van het verhaal op:

  1. Goed gelezen? Een verhaal van 3000 jaar oud!
  2. Onder het vergrootglas: symbolische betekenis van verschillende elementen uit het verhaal
  3. Meer over de Bijbel: Rietzee of Rode Zee? Mirakel of natuurfenomeen?
  4. Bijbel in mijn leven: elementen uit het verhaal verbinden met je eigen leven.

Werkboekje: Belofte waarmaken

God wou en wil er altijd voor de mensen zijn.

Jahwe (zo noemt men God in het Oudste deel van de Bijbel) had de Israëlieten beloofd dat Hij hen ging steunen op hun weg naar het Beloofde Land.

  1. Vul de tekening aan.

Diepere dingen: Mozes en de Rode Zee

  1. Lees onderstaande tekst 'Diepere dingen - Mozes en de Rode Zee'.

  2. Waarom vertelde de jongen het verhaal anders aan zijn moeder dan de juf verteld had?
  3. Kan jij dat begrijpen? Zou jij dat ook doen?

LES 5: Mozes gaat terug naar Egypte

Lied: Go Down Moses - Louis Armstrong

De slaven in Amerika hadden hun levensverhaal herkend in het verhaal van Exodus, het verhaal van Mozes. Ze gebruikten het verhaal in liederen (gospels), om het onrecht in hun eigen leven (het leven van de zwarte slaven) aan te klagen.

Zij zongen daarover in hun gospels, zoals 'Go down Moses'. De hoop op een uittocht, de hoop op een vrij leven, zoals ook voor Israël, deed hen zingen.

Louis Armstrong een bekende, zwarte zanger en trompettist heeft er onderstaande, versie van gemaakt.

1. Luister naar het lied 'Go Down Moses', gezongen (en gespeeld) door Louis Armstrong.

  • Als je op de afbeelding 'Let My People Go' klikt, zie je de vertaling van deze gospel.

2. Is er nu ook nog onrecht in de wereld?

  • Misschien ken je ook een lied waarin iemand over onrecht zingen?
  • Misschien ken je ook een boek/verhaal waarover onrecht geschreven wordt?
  • Misschien kan je zelf ook iets vertellen, tekenen, schrijven, zingen, knutselen, ... over onrecht dat jij in onze wereld (op tv, school, jeugdbeweging, ...) gezien hebt?

Verhaal: Mozes gaat terug naar Egypte / De 10 plagen

In het verhaal van Mozes botsen twee culturen: die van Egypte, waar ongelijkheid en onvrijheid normaal was met die van Israël, waar gelijkheid en rechtvaardigheid centraal staan.

1. Bekijk één van onderstaande filmpjes: 

  • De tien plagen: Dit filmpje is gemaakt door groep 7 (= 5de leerjaar) CBS De Wegwijzer Harderwijk (Playmobil)
  • De uittocht uit Egypte 

2. Het verhaal van Mozes en ons verhaal:

  • Is er hoop voor de Israëlieten?
  • Is er reden om hoopvol naar de toekomst te kijken?
  • Wat geeft jullie hoop in deze moeilijke tijd met beperkingen en maatregelingen?
  • Zijn er overeenkomsten met onze leefwereld? Met ons leven?

3. Beantwoord onderstaande vragen voor jezelf:

  • Waarom wil de farao de Israëlieten (joden) niet laten gaan?
  • Let my people go = Laat mijn volk vrij (gaan): Welk volk en van wie is dat volk?
  • Welke plagen komen er in het verhaal voor? Wat vind je van die plagen? Kan dat ????
  • Waarom die plagen?
  • Wat moesten de joden van God doen om zich te beschermen tegen de 10de plaag?
  • Is het Pasen van de joden (= Pesach) hetzelfde feest als Pasen bij de christenen?
  • Het is gelukt! Gaat de farao zich nog bedenken of niet?

4. Pesach: Het joodse paasfeest

  • Wil je meer weten over het joodse paasfeest? Kijk dan hieronder naar één van de informatieve filmpjes.

Herhaling: De 10 plagen

Onderstaand lied komt uit de film 'De prins van Egypte (1998)'. Deze prachtige film van Dreamworks vertelt het verhaal van Mozes.

1. Bekijk het onderstaand filmpje: The Prince of Egypt - The Plagues (Dutch)

  • Dit lied herhaalt het verhaal over de 10 plagen (Nederlandstalige versie).
  • Weet je nog welke 10 plagen het waren?
  • Wat was de 10de en laatste plaag?
  • Wat moesten de joden van God doen om zich te beschermen tegen de 10de plaag?

Info: Godsbeeld Oude Testament versus godsbeeld Nieuwe Testament

1. Enkele vraagjes over het verhaal over de 10 plagen:

  • Welk beeld van God heb je hier na het horen van dit deel van het verhaal?
  • Hoe ervaar jij God in dit verhaal?
  • Wat vind jij van die God? Stel jij God ook zo voor?

2. Er is een groot verschil tussen de manier waarop over God verteld wordt in het Oude Testament en in het Nieuwe Testament:

  • Het grootste deel van de Bijbel gaat over het leven van de joden vóórdat Jezus leefde. Dat noemt men het Oude Testament. Het verhaal van Mozes komt uit het Oude Testament.
  • Het 2de deel van de Bijbel vertelt ons het verhaal van Jezus. Jezus sprak op een heel andere manier over God dan hoe men dat deed in het Oude Testament.

3. OPDRACHT: Theologiseren

  • Lees de 4 uitspraken die je hieronder vindt.
  • 3 zinnen komen van Jezus uit het Nieuwe Testament, 1 zin komt uit het Oude Testament.
  • Probeer te raden welke zin uit het Oude Testament komt. Kan je ook vertellen waarom je dat denkt?
Als men je op je linkerwang slaat, bied dan ook je rechterwang aan.

Vergeef tot 7 x 70 maal.

Oog om oog, tand om tand.

Bemin je vijanden.

Extra opdracht: When You Believe (Voor wie gelooft)

Onderstaand lied komt uit de film 'De prins van Egypte (1998)'. Deze prachtige film van Dreamworks vertelt het verhaal van Mozes.

Dit fragment komt na de 10 de plaag. De farao laat de Israëlieten (de joden) gaan.

  1. Bekijk onderstaande filmpjes (of kies één versie).
  2. Kan jij met je eigen woorden vertellen waar dit lied over gaat?
  3. Maak eventueel een mooie tekening bij dit lied!

Voor wie gelooft - Nederlandse versie

When You Believe - originele versie

Leuk lied: Mozes ging langs bij de farao

Een geweldig leuk liedje om mee te zingen over dit deel van het verhaal van Mozes!

LES 4: De roeping van Mozes

Schilderij van Keith Haring (1985)

1. Bekijk onderstaand schilderij van Keith Haring

  • Als je op het paarse kadertje klikt en je klikt dan op de foto, dan kan je de details van het schilderij goed bestuderen.

2. Beantwoord onderstaande vragen voor jezelf:

  • Wat zie je in het schilderij?
  • Welke woorden roept het schilderij bij je op?
  • Welke gevoelens roept het schilderij bij jou op? Is het bedreigend, vreemd, troostend, ...?
  • Welke titel zou jij het geven?
  • Kan jij er een verhaal bij verzinnen?

Weetjes bij het schilderij van Keith Haring (1985)

Lezen na het oplossen van de opdracht.

  1. Het schilderij heet: Moses and the Burning Bush (Mozes en de brandende struik)
  2. Het is heel erg groot. Je verdwijnt er bijna in. Die figuur daar, komt ook een beetje los van de grond, dus je stapt er zó in. Overweldigend.
  3. Let op de kleur van het vuur! Mozes heeft dezelfde kleur. Hij is het vuur geworden, van dezelfde materie als het vuur. Er is geen onderscheid tussen vuur en hem.
  4. Het vuur is onweerstaanbaar voor hem, heeft een enorme aantrekkingskracht. Hij lijkt ook wel geëlektrificeerd.
  5. Is de lucht vol met roet- en asdeeltjes? Het lijkt zo. In ieder geval heeft het het effect van de weg kwijt zijn, gedesoriënteerd zijn. Je kunt niet meer onderscheiden wat waar is.

Verhaal: God vraagt Mozes om zijn volk te leiden

1. Bekijk één van onderstaand filmpjes:

  • De Zandtovenaar 'Het verhaal van Mozes: De brandende struik (2). (tot 0'50'' is het herhaling van het vorige deel van het verhaal van Mozes)
  • Mozes en de brandende braamstruik

2. Beantwoord onderstaande vragen voor jezelf: Waarom vlucht Mozes weg uit Egypte?

  • Waar vlucht hij naartoe?
  • Van wie krijgt hij een opdracht? Wat is de opdracht?
  • Gaat Mozes de uitdaging aan? Waarom wel/niet?

Theologiseren: Wat is heilige grond?

Mozes trekt zijn sandalen uit omdat hij volgens het verhaal op heilige grond staat.

Voor christenen is de term 'heilige grond' een plaats waar een belangrijke godsdienstige gebeurtenis plaatsgevonden heeft.

Voor mij is 'heilige grond', daar waar het goddelijke te zien is of gezien kan worden.

De heiligste plaats is het hart van de mensen. Daarin woont God. 

 1. Beantwoord onderstaande vragen over bovenstaande uitspraak:

  • Wat vind je van deze uitspraak?
  • Is ons hart een heilige plaats?
  • Kan God 'in ons' wonen?
  • Is er iets 'goddelijks' in ons?
  • Hoe zou je die 'heilige plaats' in jezelf kunnen vinden?

2. Door het stil te maken in jezelf, door meditatie, kom je tot rust en vind je misschien ook dat bijzondere plekje (heilige plaats) in jezelf.

  • Soms zit je hoofd vol en is het nodig om even stil te vallen. Even bij te tanken! Je kan dan (samen of alleen) je hoofd leegmaken met één stilte-oefening. Probeer maar!

Groepswerk: Wat doe ik als ik word geroepen?

  • Maak groepjes van 4.
  • De lkr leest telkens een situatie voor waarin een oproep tot reageren, handelen ... zit. (of bekijk de situaties in de PowerPoint)
  • Overleg welke mogelijke redenen een ja- of neen-keuze bepalen.
  • Als je klaar bent met het zoeken van de verschillende redenen, beslis je voor jezelf of je op de oproep zou ingaan of niet. Schrijf dit even op een kladblad en noteer ook even waarom wel of niet.

Uitwisseling: geroepen of niet

  • Noem verschillende redenen op waarom je wel of niet zou ingaan op een oproep.
  • Vergelijk deze redenen met de redenen die Mozes aanhaalt om al dan niet in te gaan op de oproep van God.

Tekenopdracht: Ik voel mij geroepen tot ...

  1. Neem een tekenblad.
  2. Teken een brandende struik. Kleur die mooi in met vurige kleuren!
  3. Schrijf in en naast de brandende struik enkele opdrachten en taken waartoe jij je geroepen voelt: thuis, op school, in de jeugdbeweging, in de sportclub, bij oma en opa, ...

LES 3: Mozes komt op voor zijn volk

Verhaal: Mozes komt op voor zijn volk

1. Bekijk het onderstaand filmpje tot 3'50'': Mozes voor communicanten

  • Tot 3'19'' is het herhaling van het 1ste deel van het verhaal van Mozes.

2. Beantwoord onderstaande vragen voor jezelf:

  • Waarom sloeg Mozes deze Egyptenaar dood?
  • Iemand doden kan natuurlijk niet, maar kun jij begrijpen dat Mozes zo boos werd?
  • Hoe zou jij reageren als iemand van jouw familie mishandeld werd?
  • Wat zou de getuige van deze misdaad denken? 
  • Kijk naar de prinses en de farao op deze tekening. Wat zouden zij denken als ze dit zien?
  • Kijk goed naar Mozes. Wat zou Mozes denken?
  • Hoe zou Mozes zich nu voelen?
  • Ken jij ook mensen die angstig zijn? Mensen die op de vlucht zijn?

Verhaal over vluchtelingen: Alles achterlaten

Het verhaal gaat over een Koerdische familie die moet vluchten voor de regering in hun land. We maken kennis met Jamil, een jongen van 10 jaar, en Goli, zijn kleinere zusje van 4 jaar. De papa van Jamil is verzetsstrijder. Dat wil zeggen dat hij vecht tegen het leger van het land waar hij woont. Ze zijn naar België gevlucht, omdat hun gezin in hun eigen land met de dood bedreigd werd.

  1. Zoek op de computer enkele foto's op i.v.m. de Koerden
  2. Kijk en luister naar het onderstaand filmpje: Een verhaal over vluchtelingen 'Alles achterlaten'.
  3. Beantwoord voor jezelf de volgende vragen over het verhaal:
  • Ik vraag mij af wat jou getroffen heeft in dit verhaal.
  • Ik vraag mij af wat jij belangrijk vindt in dit verhaal.
  • Ik vraag mij af wat dit verhaal met het verhaal van Mozes te maken heeft.
  • Ik vraag mij af of jij ook mensen kent die op de vlucht zijn uit hun land.

Extra opdracht bij het verhaal: Alles achterlaten

  1. In bovenstaand filmpje zag je een aantal kunstwerken gemaakt door (Koerdische) vluchtelingen. Welk kunstwerk vond jij het mooist? Waarom?
  2. Misschien kan jij ook zelf een kunstwerk maken met als titel 'Alles achterlaten'. Heb je ook al eens mensen of dingen moeten achterlaten?
  • Je mag zelf kiezen wat voor een kunstwerk het wordt: tekening, schilderij, beeld, collage, kunstwerk gemaakt met dingen uit de natuur, met afval, een lied, een rap, een gedicht, .... 
  • Veel plezier!

Weetjes bij het verhaal: Alles achterlaten

  1. De Koerden zijn een volk met ruim 35 miljoen mensen. Ze leven verspreid over verschillende landen. We vinden ze hoofdzakelijk in Turkije, Syrië, Irak, Iran, ... Naar schatting één miljoen Koerden leven nu in Europa. Ze zijn hier op de vlucht.
  2. De Koerden hebben geen eigen staat. Ze hebben wel een eigen taal en een eigen cultuur. Ze dromen ervan ooit een eigen staat, Koerdistan, te kunnen oprichten, maar tot op heden is dat niet gelukt.
  3. De meeste landen vinden dat het oprichten van zo'n staat een bedreiging is voor hun eigen grondgebied. Daardoor zijn er veel conflicten, waarbij de regering van die landen de verzetsstrijders probeert op te pakken en het zwijgen probeert op te leggen. De meeste Koerden zijn moslim.

LES 2: Mozes uit het water gered

Verhaal: Mozes uit het water gered

1. Bekijk één van onderstaande filmpjes

  • (tot 2'14'') Het luisterboek 'De prins van Egypte -Het verhaal van Mozes'
  • Mozes in het biezen mandje (de Grootste Bijbel van Nederland)
  • Mozes in het biezen mandje
  • Bijbel App voor kinderen - Een baby en een struik
  • De Zandtovenaar – Het verhaal van Mozes: Het rieten mandje (1)

2. Beantwoord onderstaande vragen voor jezelf:

  • De Israëlieten kwamen in Egypte door Jozef, die Egypte gespaard had van de hongersnood. Ze waren welkom in Egypte. Nu 400 jaar na Jozef is de situatie veranderd. Hoe was de situatie van de Israëlieten?
  • Waarom voelen de Egyptenaren zich bedreigd door de Israëlieten?
  • Welke verschrikkelijke beslissing neemt de farao?
  • Wat is de betekenis van de naam Mozes?
  • Wie redt Mozes uit het water?

Actie: Racisme, doe er iets aan!

Ook in ons land zijn er mensen die uitgestoten worden omdat ze uit een ander land afkomstig zijn. Mensen voelen zich daardoor soms onveilig.

  1. Zie jij mogelijkheden om de mensen liefdevoller met elkaar te laten omgaan (in onze school, in jouw straat, ...) Wat zouden we kunnen doen waardoor mensen niet zo bang zijn voor elkaar?
  2. Stel dat jij burgemeester was, welke initiatieven zou jij nemen?
  • Noteer je ideeën op een blad.
  • Schrijf er een titel bij.
  • Illustreer je ideeën eventueel met foto's uit tijdschriften of tekeningen.
  • Stel je ideeën aan de anderen voor.

LES 1: Godly Play - Mozes 

Filmpje: Godly Play - Mozes

Dit filmpje geeft jou een smaakmakertje over het Exodusverhaal 'Mozes'. 
  • Ga rustig zitten en geniet in stilte van het verhaal.

Enkele vragen waar je vrijblijvend op mag reageren:

  • Ik vraag me af welk deel van het verhaal je het mooist vindt ...
  • Ik vraag me af welk deel van het verhaal je het belangrijkst vindt ...
  • Ik vraag me af welk deel van het verhaal iets over jezelf zegt of dat heel speciaal voor jou is ...
  • Ik vraag me af of we iets kunnen weglaten uit het verhaal en toch alles overhouden wat belangrijk is ...

Creatieve verwerking:

Maak een persoonlijke verwerking van het verhaal:

  • teken, schilder of knutsel
  • schrijf iets
  • lees in stilte het verhaal in een Bijbel/kinderbijbel
  • praat met iemand over het verhaal
  • klei iets
  • maak een toneel over (een deel) van het verhaal ...
  • maak een rap 
  • ...

Themaliedjes

Liedjes over Mozes uit de Liedjesbijbel

  • Bedliedje - Mirjam helpt Mozes
  • Ik ben die ik ben - De brandende bramenstruik
  • Wij zijn vrij - De uittocht en Pesach
  • Tien mooie regels - De tien geboden
  • Dwars door de zee - De Rode Zee
  • Veel meer morgens - Het gouden kalf
  • Waar God woont - De tabernakel
  • Dankliedje - Manna in de woestijn

Andere liedjes bij het thema 'Mozes'

  • Waterlied
  • Klein, klein kindje
  • Mozes ging langs bij de farao
  • Samen is sterk
  • Go Down Moses
  • Wade in the Water
  • Hoe kwam Mozes door de Rode Zee?
  • Mozes ging de berg op
  • Tien Woorden Rap
  • 10 Woorden Blues Rap
  • Dit zijn Mijn geboden
  • 10 geboden lied: op de melodie van 'Zo bijzonder' van Kinderen voor Kinderen
  • Van één tot tien - Geloven is gaaf

Liedjes bij de film 'De prins van Egypte'

Hieronder vind je de link naar een aantal liedjes uit de Nederlandse versie van deze film.

Liedjes bij de film 'The Prince of Egypt'

Hieronder vind je de link naar een aantal liedjes uit de originele (Engelse) versie van deze film.