BROOD

LES 6: Joepie, ik hoor er nu ook bij

(Eerste Communie)

Prent: De Eerste Communie

Hiernaast zie je een prent over de Eerste Communie.

  • Waaraan merk je op de prent dat het feest is? Vertel.
  • Hoe is jouw feest geweest/ Hoe gaat jouw feest zijn?

Werkboekje: In de kerk

In de kerk zijn er veel voorwerpen die belangrijk zijn voor de eucharistie (mis), dus ook voor de Eerste Communie.

Zoek telkens de goede naam van de voorwerpen.

  • Maak gebruik van de code.

LES 5: Feest je mee?

Verhaal: Een geslaagd feest

  1. Luister en kijk naar het verhaal 'Een geslaagd feest'.

  2. Misschien heb je zin om enkele vraagjes over dit verhaal te beantwoorden:
  • Welk feest is het binnenkort?
  • Van welke rol droomt Naomi? Waarom?
  • Welke rol krijgt ze nu? Vindt ze het leuk?
  • Waarom wil Yasmina geen fee zijn? 
  • Welke oplossing heeft de juf? Vind je dit een goede oplossing? Waarom wel/niet?
  • Was het een leuk schoolfeest? Waarom wel/niet?

Werkboekje: Plezier voor iedereen

In onderstaande opdracht krijg je nog enkele vraagjes over het bovenstaand verhaal 'Een geslaagd feest'.

  1. Wie doet wat op het schoolfeest?
  2. Wie vindt zijn taak leuk? Kleur het feesthoedje. Je mag zelf een kleur kiezen.
  3. Wie vindt het niet leuk? Vertel waarom niet.

Extra opdracht: En jij? Wat zou jij willen doen?

Stel dat het schoolfeest is op onze school? Wat zou jij willen doen?

1. Probeer zelf een antwoord te vinden op onderstaande vragen:

  • Hoe worden in de klas rollen verdeeld bij een feest? Mogen jullie zelf kiezen?
  • Wat als 2 kinderen hetzelfde kiezen?
  • Moeten jullie soms tijdens een feest iets doen wat je niet wil doen?
  • Blijf je liever op de achtergrond of schitter je graag op een feest? Waarom?

2. Teken jouw droomrol op een schoolfeest. (op een apart blad)


Bijbelverhaal: Wie komt er naar het feest?

  1. Luister en kijk naar het Bijbelverhaal 'Wie komt er naar het feest?'. 

  2. Misschien heb je zin om enkele vraagjes over dit verhaal te beantwoorden:
  • Wie wilde een feest geven?
  • Waarom denk je?
  • Wilden de mensen naar zijn feest komen? Waarom wel/niet?
  • Wie nodigde de heer toen uit? Waarom deed hij dat, denk je?
  • Welk personage uit het verhaal lijkt het meest op Jezus?
  • Zou Jezus nog op andere personages kunnen lijken? Waarom wel/niet?

3. Zet de tekeningen van het verhaal in de juiste volgorde.

  • Wie zie je?
  • Wat zegt die?
  • Wat doet die op de tekening?

Werkboekje: Een feestje bouwen

Beantwoord onderstaande vragen over 'een feestje bouwen': 

  1. Welk feest zou jij graag vieren?
  2. Wat heb je nodig om dat feest te vieren? Trek er een kring rond.
  3. Wat vind jij het belangrijkste? Waarom? Vertel en kleur die tekening op je blad.

Werkboekje: Lievelingsfeestjes

Beantwoord onderstaande vragen over 'lievelingsfeestjes': 

  1. Deze kinderen zijn op een feestje geweest. Weet jij op welk feestje? Verbind elk kind (blz.1) met het juiste feestje (blz.2).
  2. En jij? Wat is jouw favoriete feestje? Kleur de ballon onder dat feestje (blz.2). Gebruik vrolijke kleuren.
  3. Of is er nog een ander feestje dat jij leuker vindt? Teken het op een apart blad.

Knutselen: Stokpoppetjes - Wie komt er naar het feest?

  1. In bijlage vind je de figuren uit het verhaal: de heer, de dienaar, het pasgetrouwd koppel, de kreupele, de blinde en de arme.
  2. Kleur de figuren van het verhaal netjes in en knip ze uit op de zwarte, dikke lijn
  3. Plak de uitgeknipte figuren op een rietje, een satéprikker, een stokje, ...
  4. Als je nog andere figuren uit het verhaal wil tekenen en kleuren, mag dat natuurlijk.
  5. Speel het verhaal met de stokpoppetjes na. Misschien wil je mama, papa, broer of zus, ... met je meedoen?

Werkboekje: Feesten dichtbij en veraf

In deze opdracht leren we verschillende feesten kennen, dichtbij en veraf.

1. Kijk naar de foto's bij de opdracht:

  • Wat zie je? Wat zouden deze mensen doen?
  • Waarom zouden ze dat doen?
  • Wat zouden ze vieren?

2. Welke feesten ken je hiervan? Welke feesten heb je al meegevierd?

3. Voor welk feest zou jij graag een uitnodiging krijgen? Kleur het kaartje naast de foto's die jou aanspreken.

4. Waarom zou jij graag deelnemen aan dat feest?


Werkboekje: Jouw feestje

Jij bent jarig. Jij geeft een feest. Mama heeft taarten gebakken. Alle kinderen van de klas mogen naar het feest komen.

Maar ...
Jef wil thuis naar tv kijken.
Mieke gaat een tante bezoeken.
Lennert heeft voetbaltraining.
Je bent verdrietig: 'Niemand wil komen!'
Mama zegt: 'Nodig de kinderen uit de buurt uit: Joke, Stef en Lucy willen zeker komen.'
Jij lacht: 'En Evy, Juul en Pieter.'
En je rent vlug weg.

  1. Teken op de tafel al het lekkers dat je wil serveren.
  2. Teken ook nog wat versiering.

LES 4: Broodnodig

Wat heb ik broodnodig?

1. Probeer zelf een antwoord te vinden op onderstaande vragen:

  • Is brood belangrijk in ons leven?
  • Wat betekent het volgens jullie als we zeggen dat we iets 'broodnodig' hebben?
  • Noem eens enkele dingen die we nodig hebben om te leven, die dus 'broodnodig' zijn?
  • Wie zorgt ervoor dat wij die dingen elke dag hebben?
  • Zijn er ook mensen die 'broodnodig' zijn?
  • Niet alle kinderen in de wereld hebben die 'broodnodige' dingen/mensen. Hoe komt dat?
  • Kunnen we die mensen/kinderen helpen?

2. Broodnodig = Dingen, mensen, ... die we elke dag nodig hebben om te leven, waar we niet zonder kunnen.

3. Opdracht: Wat heb ik broodnodig?

In onderstaande opdracht staat een brood met daarin een aantal zaken getekend. Sommige zaken hebben we broodnodig en andere niet.

  • Kleur de dingen die broodnodig zijn groen.
  • Kleur de dingen die niet broodnodig zijn rood.

We hebben jou broodnodig!

  1. Hieronder vind je kaartjes met daarop 'We hebben jou broodnodig!'

  2. Kleur de kaartjes mooi in en knip ze uit.
  3. Misschien kan je je eigen kaartjes ontwerpen.
  4. Schrijf op de achterkant van de kaartjes jouw naam.
  5. Geef aan iedereen, die voor jou broodnodig is, zo'n kaartje. Ik denk dat ze er heel blij mee zijn.
  6. Ook jij verdient zo'n kaartje. Ook jij bent broodnodig!

Lied: Broodnodig - Kapitein Winokio

  1. Muziek is voor mij broodnodig. Voor jullie ook? Om samen muziek te maken heb je elkaar nodig. Zing en dans samen met je gezin mee met dit vrolijke lied van Kapitein Winokio.
  2. Broodnodig zingen en uitbeelden: terwijl je mee zingt, kan je het lied uitbeelden
  • Ik heb jou nodig (2X)                            iedereen aanwijzen
  • Ik ben geen bakker                              schouders ophalen, handen naast de schouders
  • maar wel klaarwakker                          met handen je ogen even opensperren
  • Ik heb jou brood, broodnodig              iedereen weer aanwijzen
  • Wat doe je als het brood op is?           sip kijken en armen omhoog
  • Is dat niet een beetje raar?                  verbaasd kijken en op je hoofd krabbelen
  • Wat doe je als het brood op is?           sip kijken en armen omhoog
  • Gelukkig hebben wij elkaar                 blij kijken met beide armen wijd

3.      Broodnodig dansen: je kan op het lied ook dansen.

De vorm van de muziek: intro, lied, lied, gitaarsolo, lied, slot

  • Kies iemand om samen mee te dansen.
  • Ga samen in het midden van de ruimte staan, met beide handen vast, gezicht naar elkaar.
  • Als jullie met meer paren zijn, maak je een rij.
  • Intro: Zodra de muziek start, maak je met elkaar de beweging als bij 'zagen zagen'.
  • Lied: Bij 'Wat doe je als het brood op is?' laten jullie elkaars handen los en loop je achteruit uit elkaar. Bij de 2de keer 'Wat doe je als het brood op is?' draaien jullie een rondje om je eigen as, om daarna weer naar elkaar toe te lopen/rennen bij 'Gelukkig hebben wij elkaar!'.
  • Tussenspel: Dans met elkaar vrij in de ruimte of draai samen rondjes, maar zorg dat je op tijd weer tegenover elkaar (in de rij) staat met je partner.
  • Slot: Samen vrij dansen.

LES 3: Brood om te delen

Verhaal: Het snoepje van de communie

  1. Luister en kijk naar het verhaal 'Het snoepje van de communie'. 

  2. Opdracht 'Een drukke dag': Het is een drukke feestdag voor Naomi. Weet je nog wat ze allemaal doet? Nummer van 1 tot 5. 
  3. Misschien heb je zin om enkele vraagjes over dit verhaal te beantwoorden:
  • Wie is er al eens naar een Eerste Communiefeest geweest? Vertel er eens iets over.
  • Wie doet zijn of haar communie?

Werkboekje: Vragen over de Eerste Communie

1. Probeer zelf een antwoord te vinden op onderstaande vragen:

  • Hoe smaakt een hostie?
  • Waarom kreeg Naomi nog geen hostie?
  • Is Jezus echt in dat brood? Wat denk jij?

2. Klik hieronder op het paarse kadertje en je krijgt een antwoord op bovenstaande vragen.

  • Heb jij ook een vraag over de Eerste Communie? Aan wie wil jij die vraag stellen?
  • Welke vraag van Naomi heb jij ook?
  • Welk antwoord van de papa van Naomi vind jij boeiend?

Filmpjes: Hosties bakken

Kijk naar onderstaande filmpjes en je weet hoe hosties gemaakt worden. 


Werkboekje: Ik deel ...

1. Jezus nodigt mensen uit om te delen, zoals Hij dat heeft voorgedaan. 

  • Welke dingen deel je graag? Kleur dan het gebroken brood. 
  • Welke dingen deel je niet graag? Kleur het hele brood.

2. Zijn er nog dingen die je graag deelt met anderen? Teken het op een leeg blad.


Boterhammetjes knutselen

  1. Jezus nodigt mensen uit om te delen. Laat aan jouw omgeving weten wat jij wil delen.
  2. Knutsel de wasknijpers en knijp ze op een goed zichtbate plaats en laat jouw omgeving weten wat jij zal proberen te delen.
  3. Dit heb je nodig: wasknijpers, schaar (+ kartelschaar), lijm, print met tekeningen (of teken zelf)
  4. Doe het zo:
  • Knip alle tekeningen, of de tekening die jouw voorkeur draagt, uit.
  • Je mag zelf ook een tekening maken (dan hoef je niet te printen).
  • Knip de tekening(en) middendoor.
  • Plak elke helft op de wasknijper.
  • Knijp de wasknijper op een zichtbare plaats.

LES 2: Aan tafel met Jezus

Bijbelverhaal: Jezus en zijn vrienden delen het brood

  1. Luister en kijk naar het verhaal 'Jezus en zijn vrienden delen het brood'.

  2. Je vindt hieronder ook een opdracht bij het verhaal. 
  • Zoek de broden. Kleur ze. Kies een kleur die je vindt passen bij brood.
  • Kleur de zinnen die Jezus zegt. Je mag de kleur zelf kiezen.

Werkboekje: De priester doet zoals Jezus/De maaltijd van de christenen

  1. Vergelijk wat Jezus deed met wat pastoor doet tijdens de eucharistie (mis). Verbind wat overeenkomt met elkaar.

  2. Vind jij de details op de grote tekening? Geef ze dezelfde kleur. (Elk detail natuurlijk een andere kleur)

Kleurplaat: Jezus en zijn vrienden delen het brood

  1. Print de tekening en kleur ze mooi in.
  2. Of maak een mooie tekening over het verhaal.

Extra opdrachtjes voor als je nog zin hebt

  1. Kijk naar het filmpje 'van Graan tot Brood'
  2. In het 2de filmpje kan je zien hoe je brood moet bakken. Misschien heeft je mama, papa, grote broer of zus tijd om samen met jou aan de slag te gaan! Smakelijk!!!!!!!!!!!!

Extra filmpjes over het verhaal 'Jezus en zijn vrienden delen het brood'

Dit verhaal wordt tijdens de Goede Week op Witte Donderdag in de kerk verteld: Het Laatste Avondmaal

LES 1: Samen aan tafel

Leuke extra opdracht: Rara, wie of wat ben ik?

  1. Verbind de nummers van 1 tot 40. Wat zie je dan?
  2. Schrijf eventueel enkele woorden op die met dit ding te maken hebben.
  3. Op de achterkant teken of maak je een collage (prenten of foto's) over dit voorwerp. Maak er iets moois van.

Verhaal: Samen aan tafel met een lied

1. Luister naar het verhaal 'Samen aan tafel met een lied'.

2. Misschien heb je zin om enkele vraagjes over dit verhaal te beantwoorden:

  • De lievelingsmaaltijd van Ana is spaghetti. Wat is jouw lievelingseten?
  • Mag jij van mama/papa tv kijken terwijl je eet?
  • Eten jullie 's morgens samen?

Lied: Samen aan tafel

De nieuwe juf van Naomi leert een liedje aan voor het eten. 

Hieronder vind je de tekst met gebaren en de muziek van het lied in een simpel filmpje.

  1. Zing het lied en oefen de gebaren.
  2. Misschien durf je ook al mee te zingen met de karaokeversie.
  3. Voor de muzikale mama's en papa's vind je hieronder ook de noten van het lied.

Werkboekje: Aan tafel thuis

Wat vind jij belangrijk? Plaats een kruisje bij het bord.


Verhaal: De verwaande broden

  1. Luister en kijk naar het verhaal 'De verwaande broden'. 

  2. Misschien heb je zin om enkele vraagjes over dit verhaal te beantwoorden:
  • Weten jullie wat verwaand zijn betekent?
  • Wie vindt zich het allerbelangrijkste brood?
  • Doen wij ook soms alsof wij belangrijker zijn dan anderen? Is dat fijn voor de anderen?
  • Wat zou Jezus daarover zeggen?

Extra opdrachten bij thema 'Brood'

BIDDEN

Het kruisteken: Ik zeg dag tegen God

Dag zeggen tegen God doen gelovige mensen met gebaren.

  • Weet jij nog hoe? Kijk naar de onderstaande afbeelding.
  • Oefen je nog eens voor de spiegel? Misschien kan je mama of papa kijken als je het goed doet.

Samen bidden ...

Het Onze Vader is een heel mooi gebed. Miljoenen mensen kennen het.

  • Teken rond dit gebed een kring van mensen die elkaar de hand geven en die samen bidden.
  • Kleur de zin die met brood te maken heeft.
  • Kan je niet printen, teken dan gewoon een kring van mensen die elkaar de hand geven en samen bidden (op een apart blad).
  • Als je op het paarse kadertje klikt, krijg je het document op het scherm te zien en kan je het printen.

BIJBELVERHAAL: 5 BRODEN EN 2 VISSEN

Het Bijbelverhaal: 5 broden en 2 vissen

In dit filmpje kan je luisteren en kijken naar een verhaal uit de Bijbel over brood.

De kleine jongen uit het verhaal deelt het eten uit zijn mand. De wereld wordt beter als we delen wat we hebben.

  1. Kijk naar onderstaand filmpje 'Sandy Tales - 5 broden en 2 vissen'.
  2. Hoe kan jij delen met anderen? Teken het.

Liedjes bij het Bijbelverhaal

Hieronder vind je 2 leuke liedjes over het Bijbelverhaal '5 broden en 2 vissen'.

Luister en zing je mee?

  1. 5 broden en 2 vissen - Elly & Rikkert
  2. 5 broden en 2 visjes - Samen is sterk

Kleurplaat: 5 broden en 2 vissen

  1. Kleur de kleurplaat over het verhaal.
  2. Je kan ook een mooie tekening over het verhaal maken.

THEMALIEDJES

Lied - Delen doet wonderen

Lied - Samen aan tafel

Lied - Brood voor alle mensen

Karaoke - Samen aan tafel

Leuke liedjes over brood