BROOD

LES 6: Joepie, ik hoor er nu ook bij

(Eerste Communie)

Prent: De Eerste Communie

Hiernaast zie je een prent over de Eerste Communie.

  • Waaraan merk je op de prent dat het feest is? Vertel.
  • Hoe is jouw feest geweest/ Hoe gaat jouw feest zijn?

Werkboekje: In de kerk

In de kerk zijn er veel voorwerpen die belangrijk zijn voor de eucharistie (mis), dus ook voor de Eerste Communie.

Zoek telkens de goede naam van de voorwerpen.

  • Maak gebruik van de code.

LES 5: Feest je mee?

Verhaal: Een geslaagd feest

Extra opdracht: En jij? Wat zou jij willen doen?

Stel dat het schoolfeest is op onze school? Wat zou jij willen doen?

1. Probeer zelf een antwoord te vinden op onderstaande vragen:

  • Hoe worden in de klas rollen verdeeld bij een feest? Mogen jullie zelf kiezen?
  • Wat als 2 kinderen hetzelfde kiezen?
  • Moeten jullie soms tijdens een feest iets doen wat je niet wil doen?
  • Blijf je liever op de achtergrond of schitter je graag op een feest? Waarom?

2. Teken jouw droomrol op een schoolfeest. (op een apart blad)

Bijbelverhaal: Wie komt er naar het feest?

Knutselen: Stokpoppetjes - Wie komt er naar het feest?

  1. In bijlage vind je de figuren uit het verhaal: de heer, de dienaar, het pasgetrouwd koppel, de kreupele, de blinde en de arme.
  2. Kleur de figuren van het verhaal netjes in en knip ze uit op de zwarte, dikke lijn
  3. Plak de uitgeknipte figuren op een rietje, een satéprikker, een stokje, ...
  4. Als je nog andere figuren uit het verhaal wil tekenen en kleuren, mag dat natuurlijk.
  5. Speel het verhaal met de stokpoppetjes na. Misschien wil je mama, papa, broer of zus, ... met je meedoen?

Werkboekje: Feesten dichtbij en veraf

In deze opdracht leren we verschillende feesten kennen, dichtbij en veraf.

1. Kijk naar de foto's bij de opdracht:

  • Wat zie je? Wat zouden deze mensen doen?
  • Waarom zouden ze dat doen?
  • Wat zouden ze vieren?

2. Welke feesten ken je hiervan? Welke feesten heb je al meegevierd?

3. Voor welk feest zou jij graag een uitnodiging krijgen? Kleur het kaartje naast de foto's die jou aanspreken.

4. Waarom zou jij graag deelnemen aan dat feest?

Jouw feestje

Maak een tekening van jouw feest.

  • Wie nodig je uit?
  • Mag Jezus ook op jouw feest komen?
  • In wie herken je Jezus dan, denk je?
  • Mogen er ook kinderen op jouw feest komen die geen mooi cadeau voor jou knn meebrengen?
  • Hoe versier je de tafel?
  • Wat eet je op jouw feest?

LES 4: Broodnodig

Wat heb ik broodnodig?

1. Probeer zelf een antwoord te vinden op onderstaande vragen:

  • Is brood belangrijk in ons leven?
  • Wat betekent het volgens jullie als we zeggen dat we iets 'broodnodig' hebben?
  • Noem eens enkele dingen die we nodig hebben om te leven, die dus 'broodnodig' zijn?
  • Wie zorgt ervoor dat wij die dingen elke dag hebben?
  • Zijn er ook mensen die 'broodnodig' zijn?
  • Niet alle kinderen in de wereld hebben die 'broodnodige' dingen/mensen. Hoe komt dat?
  • Kunnen we die mensen/kinderen helpen?

2. Broodnodig = Dingen, mensen, ... die we elke dag nodig hebben om te leven, waar we niet zonder kunnen.

3. Opdracht: Wat heb ik broodnodig?

In onderstaande opdracht staat een brood met daarin een aantal zaken getekend. Sommige zaken hebben we broodnodig en andere niet.

  • Kleur de dingen die broodnodig zijn groen.
  • Kleur de dingen die niet broodnodig zijn rood.

Lied: Broodnodig - Kapitein Winokio

  1. Muziek is voor mij broodnodig. Voor jullie ook? Om samen muziek te maken heb je elkaar nodig. Zing en dans samen met je gezin mee met dit vrolijke lied van Kapitein Winokio.
  2. Broodnodig zingen en uitbeelden: terwijl je mee zingt, kan je het lied uitbeelden
  • Ik heb jou nodig (2X)                            iedereen aanwijzen
  • Ik ben geen bakker                              schouders ophalen, handen naast de schouders
  • maar wel klaarwakker                          met handen je ogen even opensperren
  • Ik heb jou brood, broodnodig              iedereen weer aanwijzen
  • Wat doe je als het brood op is?           sip kijken en armen omhoog
  • Is dat niet een beetje raar?                  verbaasd kijken en op je hoofd krabbelen
  • Wat doe je als het brood op is?           sip kijken en armen omhoog
  • Gelukkig hebben wij elkaar                 blij kijken met beide armen wijd

3.      Broodnodig dansen: je kan op het lied ook dansen.

De vorm van de muziek: intro, lied, lied, gitaarsolo, lied, slot

  • Kies iemand om samen mee te dansen.
  • Ga samen in het midden van de ruimte staan, met beide handen vast, gezicht naar elkaar.
  • Als jullie met meer paren zijn, maak je een rij.
  • Intro: Zodra de muziek start, maak je met elkaar de beweging als bij 'zagen zagen'.
  • Lied: Bij 'Wat doe je als het brood op is?' laten jullie elkaars handen los en loop je achteruit uit elkaar. Bij de 2de keer 'Wat doe je als het brood op is?' draaien jullie een rondje om je eigen as, om daarna weer naar elkaar toe te lopen/rennen bij 'Gelukkig hebben wij elkaar!'.
  • Tussenspel: Dans met elkaar vrij in de ruimte of draai samen rondjes, maar zorg dat je op tijd weer tegenover elkaar (in de rij) staat met je partner.
  • Slot: Samen vrij dansen.

LES 3: Brood om te delen

Verhaal: Het snoepje van de communie

Filmpjes: Hosties bakken

Kijk naar onderstaande filmpjes en je weet hoe hosties gemaakt worden. 

Boterhammetjes knutselen

  1. Jezus nodigt mensen uit om te delen. Laat aan jouw omgeving weten wat jij wil delen.
  2. Knutsel de wasknijpers en knijp ze op een goed zichtbate plaats en laat jouw omgeving weten wat jij zal proberen te delen.
  3. Dit heb je nodig: wasknijpers, schaar (+ kartelschaar), lijm, print met tekeningen (of teken zelf)
  4. Doe het zo:
  • Knip alle tekeningen, of de tekening die jouw voorkeur draagt, uit.
  • Je mag zelf ook een tekening maken (dan hoef je niet te printen).
  • Knip de tekening(en) middendoor.
  • Plak elke helft op de wasknijper.
  • Knijp de wasknijper op een zichtbare plaats.

LES 2: Aan tafel met Jezus

Bijbelverhaal: Jezus en zijn vrienden delen het brood

Werkboekje: De priester doet zoals Jezus/De maaltijd van de christenen

  1. Vergelijk wat Jezus deed met wat pastoor doet tijdens de eucharistie (mis). Verbind wat overeenkomt met elkaar.

  2. Vind jij de details op de grote tekening? Geef ze dezelfde kleur. (Elk detail natuurlijk een andere kleur)

Extra filmpjes

  1. Kijk naar het filmpje 'van Graan tot Brood'
  2. In het 2de filmpje kan je zien hoe je brood moet bakken. Misschien heeft je mama, papa, grote broer of zus tijd om samen met jou aan de slag te gaan! Smakelijk!!!!!!!!!!!!

Extra filmpjes over het verhaal 'Jezus en zijn vrienden delen het brood'

Dit verhaal wordt tijdens de Goede Week op Witte Donderdag in de kerk verteld: Het Laatste Avondmaal

LES 1: Samen aan tafel

Verhaal: Samen aan tafel met een lied

1. Luister naar het verhaal 'Samen aan tafel met een lied'.

2. Misschien heb je zin om enkele vraagjes over dit verhaal te beantwoorden:

  • De lievelingsmaaltijd van Ana is spaghetti. Wat is jouw lievelingseten?
  • Mag jij van mama/papa tv kijken terwijl je eet?
  • Eten jullie 's morgens samen?

Lied: Samen aan tafel

De nieuwe juf van Naomi leert een liedje aan voor het eten. 

Hieronder vind je de tekst met gebaren en de muziek van het lied in een simpel filmpje.

  1. Zing het lied en oefen de gebaren.
  2. Misschien durf je ook al mee te zingen met de karaokeversie.

Verhaal: De verwaande broden

  1. Luister en kijk naar het verhaal 'De verwaande broden'. 

  2. Misschien heb je zin om enkele vraagjes over dit verhaal te beantwoorden:
  • Weten jullie wat verwaand zijn betekent?
  • Wie vindt zich het allerbelangrijkste brood?
  • Doen wij ook soms alsof wij belangrijker zijn dan anderen? Is dat fijn voor de anderen?
  • Wat zou Jezus daarover zeggen?

THEMALIEDJES

Lied - Delen doet wonderen

Lied - Samen aan tafel

Lied - Brood voor alle mensen

Karaoke - Samen aan tafel

Leuke liedjes over brood