Ritueel bij les 4: In bewondering voor de natuur

1. We zoeken met de lln een stukje natuur op en gaan daar in stilte in een kring zitten.
2. Maak het gedurende 1 min stil, sluit je ogen en luister naar de geluiden van de natuur rondom ons. Dit doe je tot je het belletje hoort.
3. Lkr staat recht en toont haar symbool en zegt:
'Wat is de natuur toch mooi!' Lln + lkr antwoorden:
'WAUW' lkr legt haar voorwerp in het midden (mand of schotel)
Lkr duidt telkens een ll aan om hetzelfde te doen en te zeggen. Iedereen antwoordt telkens met 'WAUW'!
4. Lln en lkr leggen de handen in een kring op elkaar (cfr. Sportclub) en lkr roept opnieuw:
'Wat is de natuur toch mooi!'
Lln antwoorden met 'WAUW!' en doen de handen omhoog.
5. Lln geven elkaar een hand en gaan al zingend naar de klas op de melodie van 'Broeder Jacob'.

Kijk naar buiten, kijk naar buiten.
Oh wat mooi, oh wat mooi!
Laten we genieten, laten we genieten!
Wauw, wauw, wauw! Wauw, wauw, wauw!
6. In de klas gaan we rustig op onze plaats zitten.
Ritueel bij les 5: Schepping

1. LLn gaan in stilte in een kring rond de schotel met bolletjes klei zitten.
2. Muziek (Comptine d'un autre été l'après-midi) klinkt. Lln nemen één voor één een bolletje klei en gaan terug in de kring zitten.
3. Lkr leest rustig en traag het scheppingsverhaal voor en de lln scheppen iets wat zij zich verbeelden uit dit verhaal terwijl ze luisteren. De muziek van stap 2 klint heel zacht op de achtergrond verder.
- Lkr tikt op het belletje en vraagt om het 1 min stil te houden, zodat ze hun schepping kunnen bewonderen.
- Na de 1 min. stilte tikt de lkr terug op het belletje. Ze tikt om de beurt een ll aan die zijn/haar schepping in stilte laat zien, het in het midden plaatst en daarna terug gaat zitten.
- Als iedereen aan de beurt is geweest, staan we allemaal recht.
Lkr zegt: 'God zag dat het goed was!'

Lln antwoorden: 'Goed, heel goed!'
- Terug op de plaatsen van de klas op het lied 'Dank U, Dank U wel!