Ritueel bij les 1: GEBORGENHEID

1. Begin schooljaar : lln kiezen een knuffelbeertje uit of brengen een knuffelbeertje van thuis mee.
2. Lln gaan in stilte in een kring zitten met de knuffel.
3. Kringgesprek – gevoelens/ronde met de knuffel vast (veiligheid).
4. Lln die zich goed voelen/geborgen mogen hun hartje kleven op het grote hartjesbord.

LLn die zich niet goed voelen/geborgen voelen, houden hun hartje bij. Ze knn het hartje tijdens de les nog altijd op het grote hartjesbord gaan ophangen.
5. We blijven met onze knuffel stil in de kring zitten.
6. We maken het stil voor elkaar…
We spelen in op de gevoelens van de lln (wat er zojuist verteld werd in de kring).
- We maken het stil voor alle kinderen die verdrietig zijn …
- We maken het stil voor alle kinderen die pijn hebben …
- We maken het stil voor alle kinderen die gezond zijn …
- We maken het stil voor alle kinderen die blij zijn…
- We maken het stil voor alle kinderen die bang zijn …
- We maken het stil voor onze oma's en opa's …
- ….
7. Afsluiting: We luisteren naar een lied (rustgevende muziek)
Als de lkr op het belletje tikt, gaan we rustig naar ons vertrouwde plekje in de klas …
Ritueel bij les 5: Ik voel me thuis

1. Lln hebben een voorwerp/foto/tekening van thuis meegebracht of kiezen een foto uit.
2. Lln gaan in stilte in een kring zitten met hun voorwerp/foto/tekening.
3. Lkr steekt de kaars aan.
4. Elke ll leg het meegebrachte voorwerp/foto/tekening op een deken in het midden van de kring.
5. Lkr zegt: "We gaan het nu stil maken in de klas en in ons hart. We sluiten onze ogen.'
6. Korte ademhalingsmeditatie om tot rust te komen en om de opdrachten beter te knn doen.
De 4-7-8 ademhalingsoefening
- Ga zitten met een rechte rug.
- Plaats het puntje van de tong op het weefsel van je gehemelte, net achter de bovenste voortanden. Adem volledig uit door je mond.
- Sluit je lippen en adem vier tellen in door je neus.
- Houd je adem vervolgens zeven tellen in.
- Adem krachtig uit door de mond, tuit de lippen en maak een 'woesj'-geluid, gedurende 8 seconden.
- Hiermee is één cyclus voltooid. Herhaal dit voor nog drie cycli.
7. Lkr geeft elke ll de papieren bloem.
- Ze mogen in alle stilte op de grond in de kring op de bloem schrijven en/of tekenen waarvoor of voor wie ze thuis dankbaar zijn.
- De lkr zet ondertussen rustgevende muziek op. https://www.youtube.com/watch?v=_VONMkKkdf4 )
- De lln die klaar zijn, gaan rustig zitten en wachten tot iedereen klaar is.
8. Daarna legt elk kind om de beurt de bloem op het water in één van de schalen.
- Wie wil mag ervoor iets vertellen over wat hij/zij geschreven/getekend heeft. Wie niets wil vertellen legt de bloem gewoon op het water. Elk antwoord is ok, elk stilzwijgen is ok.
- Lkr zegt na elke ll: 'Met deze bloem, met dit water en met dit licht groeien we dag en nacht. We worden groot en sterk.'
9. Afsluiting:
- We maken met onze handen de gebaren van een bloem die openbloeit en geven dan elkaar onmiddellijk een hand.
- We herhalen enkele keren de bovenstaande zin van de lkr.
- We zingen een lied over dankbaarheid thuis: Ik ben dankbaar