LES 5: Zelfgave

Woordspin: Zelfgave

Het kunstwerk 'Zelfgave' van Felix De Boeck (1898 - 1995)

Bespreken a.d.h.v. de kijkwijzer

  • individueel
  • In groepje
  • klassikale uitwisseling

Standaardvragen bij het filosoferen en het theologiseren:

  • Wat denk je?
  • Wie denkt dat ook?
  • Waarom denk je dat?
  • Wie denkt iets anders?

Een persoonlijk besluit formuleren

Filosoferen en theologiseren

Een standpunt innemen

Standaardvragen:

  • Wat denk je?
  • Wie denkt dat ook?
  • Waarom denk je dat?
  • Wie denkt iets anders?
  • Kun je daar een voorbeeld van geven?
Je moet wel gek zijn om zomaar iets van jezelf aan een ander te geven. Ik vind dat de ander wel iets moet terugdoen. Voor wat, hoort wat!

Vragen om het gesprek verder te stimuleren.

Getuigenissen

Getuigenis van Liesl

Getuigenis van Kiano

Opnieuw een standpunt innemen

LES 4: Goed doen op sabbat

Verhaal: Verboden te feesten

Bijbelverhaal: Goed doen op sabbat (Mt. 12, 9-13) of Een genezing op sabbat (Mc. 3, 1-6)

Interview: Goed doen op sabbat

Tekenen: Wet versus geweten

LES 3: Wat is jouw engagement?

Theologiseren over redenen tot engagement

Werkboekje

  • Lees de uitspraken in je WB en kleur die in volgens de legende.
  • In groepjes van 4 uitwisselen:
  • In wie herken jij jezelf?
  • In wie niet?
  • Wat riep vragen op?

Klassikale uitwisseling

Meditatiemoment: Terugdenken aan eigen engagement

Meditatie

Expressiemoment: Mijn eigen engagement

LES 2

Zo veel engagement! 

Organisaties hier en wereldwijd!

Kwartetspel organisaties

  • Don Bosco Jeugdzorg
  • WWF
  • Het Rode Kruis
  • Unicef
  • Vredeseilanden (Ricolto)
  • Amnesty International

Contractwerk: Informatie verwerken over één van de organisaties

  • WWF
  • Don Bosco Jeugdzorg
  • Vredeseilanden (Ricolto)
  • eigen keuze

Logo's herkennen: Wereldwijd engagement

Organisaties i-oefening + websites

Nog andere organisaties + websites

Lied: De Wereld is een toverbal

Enkele interessante filmpjes over verschillende organisaties

Artsen zonder Grenzen treedt overal ter wereld op in conflictsituaties.
Ze zetten zich in in oorlogsgebieden en in gebieden waar ziektes en epidemieën voorkomen. 

Amesty International voert actie voor politieke gevangenen.
Dat zijn mensen die omwille van hun overtuiging in de gevangenis zitten. 

National Domestic Workers' Movement strijdt wereldwijd voor rechten van huispersoneel. De bezieler van deze organisatie is zuster Jeanne Devos. 

Gezonde en duurzame voeding, vandaag en in de toekomst: dat is waar Rikolto (vroeger Vredeseilanden) voor gaat. Van een eerlijk inkomen voor de boer tot betaalbare, kwaliteitsvolle voeding voor iedereen. Want goed eten is een recht. De droom van Pater Dominique Pire

Waarom Plan International België steunen

Meisjes zijn sterk, getalenteerd en creatief, maar veel obstakels staan hun ontwikkeling en vrijheid in de weg. Samen ontwikkelen we projecten om de oorzaken van genderongelijkheid aan te pakken.

UNICEF is de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties. Wij zijn er voor ieder kind. Wil je álles over ons weten? Surf dan door naar: www.unicef.nl 

LES 1: 

Zo veel engagement! Wat is engagement?

Foto's bespreken

  • Wat zie je?
  • Wat zou er gebeurd zijn?
  • Wat doen de mensen op de foto?

Betekenis 'verantwoordelijkheid' en 'engagement'

  • Weten jullie wat 'verantwoordelijkheid' betekent?
  • Weten jullie wat 'engagement' betekent?

Verantwoordelijkheid betekent dat het jouw taak is om ervoor te zorgen dat iets goed verloopt. Dat kan een goed schoolfeest zijn of een taak in de klas. Je kunt bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het uitdelen van de schriften. Je kunt je ook verantwoordelijk voelen om zorg te dragen voor je huisdier, voor het milieu, voor jezelf …

Engagement betekent dat jij je 'engageert' voor iets. Jij gaat je inzetten voor een leuke klassfeer. Dat betekent dat jij eraan meewerkt om een leuke sfeer in de klas te krijgen. Je kunt je ook engageren voor het milieu. Dit wil dus zeggen dat jij je best doet om ervoor te zorgen dat het goed gaat met het milieu: je sorteert je afval, verspilt geen water …

Filosoferen over de woorden 'verantwoordelijkheid' en 'engagement'

Ik ga een paar uitspraken van kinderen geven. Als dat een uitspraak is waar je het helemaal mee eens bent, hang je je paperclip op 10.

Ga je helemaal niet akkoord, dan hang je de paperclip op 1.

Ga je een beetje akkoord en een beetje niet akkoord, dan hang je de paperclip tussen 10 en 1, ergens waar die het meest overeenkomt met jouw gevoel.

Ik voel mij verantwoordelijk voor verschillende dingen.
Ik engageer mij voor veel dingen.
Wanneer jij je verantwoordelijk voelt, engageer jij je ook.
Je kunt verantwoordelijk zijn, terwijl jij je niet verantwoordelijk voelt.
Je kunt je verantwoordelijk voelen zonder dat je echt verantwoordelijk bent.

Een verhaal bedenken bij de foto's

En bij jullie?

Opdracht in het werkboekje bij de foto's.

Zet een kruisje bij iets wat jij iemand al hebt zien doen (kan ook via media).

Teken een ster bij iets wat je al gedaan hebt.

Teken een hartje bij iets wat je graag eens zou willen doen.

Muziek bij thema 'Verantwoordelijkheid en engagement'

De wereld is een toverbol

Een prachtig lied over verantwoordelijkheid en engagement! Meezingen is NIET verboden!

Van ons allemaal

Ook dit lied vertelt ons dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor wat er in en met de wereld gebeurt.